Digikehittämishankkeita ja promptaamista – Osallistujaraportti DigiErko-etämessuilta

Valtakunnallinen DigiErko-verkosto järjesti DigiErkot kehittäjätoimijoina -etämessutapahtuman toista kertaa 3.5.2023. Keynoten aiheeksi oli valittu ajankohtainen tekoäly eli AI, jonka jälkeen digierkot esittelivät kehittämishankkeitaan teemaryhmissä. Itä-Suomen yliopiston DigiErko-tiimin projektitutkija Susanne Hallberg ja tutkimusavustaja Iiris Kangasniemi osallistuivat messuille ja sen toteuttamiseen ensimmäistä kertaa. Kokemus oli innostava!

Messuosallistujat ryhmäkuvassa. Omakuvat luotiin tekoälyä ohjeistamalla.  

Helsingin, Turun ja Itä-Suomen yliopistot järjestivät yhdessä DigiErkot kehittäjätoimijoina -etämessutapahtuman toukokuun alussa. Käytännön järjestelyistä vastasi tällä kertaa Itä-Suomen yliopisto. Messutapahtuma pidettiin kokonaisuudessaan etänä Zoomin kautta ja osallistujia oli noin 50. 

Tapahtuma käynnistyi professori Matti Tedren ja yliopistonlehtori Henriikka Vartiaisen Keynote-puheenvuorolla aiheesta ”Tekoäly opetuksessa”. Tekoäly- ja koneoppimisteknologioiden kehitys on ollut viime vuosina päätä huimaavan nopeaa, ja viihteen lisäksi tekoälyä löytyy ympäristömme arkisista laitteista, kuten autoista ja pullonpalautuskoneista. Näistä teknologioista on tullut myös osa lasten ja nuorten elämää, erityisesti sosiaalisen median kautta. Esitys kirvoitti paljon ajatuksia ja keskustelua mm. viime aikoina pinnalla olleen tekoälytaiteen eettisyydestä ja taiteen määritelmistä. Onko tekoälyn luoma tuotos taidetta, ja onko tekoälyn toiminta luovaa, jos se perustuu olemassa oleviin kuviin? Pohdimme myös, miten tärkeää olisi auttaa lapsia ja nuoria oivaltamaan näiden teknologioiden merkitys tavallisessa arjessa sekä tunnistamaan tekoälyyn liittyviä eettisiä pulmia. Haaste on suuri, sillä nämä teemat eivät ole selkeitä välttämättä kasvatustyötä tekevillekään. Matti ja Henriikka esittelivät käytännön esimerkkejä oppilaiden kanssa toteutetuista projekteista, joissa lapset pääsivät itse kokeillen ja oivaltaen havainnoimaan tekoälyn toimintaa. Oppilaat ovat mm. opettaneet tekoälysovelluksen tunnistamaan ja lajittelemaan sille näytettyjä esineitä. 

Keynoten jälkeen siirryimmekin tapahtuman varsinaiseen pihviin, eli syksyllä 2021 ja 2022 aloittaneiden DigiErko-opiskelijoiden kehittämishankkeiden esittelyyn. Kehittämishankkeet esiteltiin neljässä teemaryhmässä: Oppimisen tukeminen verkkoalustoilla, Digiä oppijoiden kanssa, Tulevaisuuden digiosaamisen kehittäminen sekä Viestinnän ja toiminnan kehittäminen oppilaitoksissa. Jokaisen ryhmän ohjelma koostui 3-4 esityksestä ja niiden pohjalta syntyneestä keskustelusta, jota ohjasivat DigiErko-alumnit ja -ohjaajat.  Teemaryhmät olivat käynnissä samanaikaisesti, ja messujen järjestäjiä ilahdutti Zoomin ominaisuus, jossa osallistujat pääsivät liikkumaan vapaasti teemaryhmille perustettujen breakout roomien sekä ”päätilan” välillä. Näin yleisö sai vapaasti valita, minkä ryhmän esityksiä seurasivat. Niin yleisön kuin järjestäjienkin toiveena on, että esittäjät kirjoittaisivat myöhemmin kuulumisia kehittämishankkeidensa etenemisestä verkoston blogiin. Olisi kiinnostavaa kuulla, miten hankkeet kehittyvät vielä tästä eteenpäin.   

Etämessut päättyivät jo perinteeksi muodostuneen digihupailun merkeissä. Tänä vuonna rakensimme kaikkien osanottajien kanssa yhteisen ryhmäkuvan – tietenkin tekoälyn avustuksella! Tehtävänä oli luoda omakuva Craiyon-sivustolla antamalla kuvageneraattorille ohjeistus halutun kuvan sisällöstä (esimerkiksi ikä, ammatti, lyhyt kuvailu ulkonäöstä sekä yllätyselementti, vaikkapa lempieläin).  Huomasimme nopeasti, että AI:lle ohjeiden antaminen, eli promptaaminen, on oma taitonsa, joka vaatii harjoittelua sekä ymmärrystä tekoälyn toiminnasta.  

Nyt siis promptausharjoitukset käyntiin – kokeile, millaisen omakuvan sinä saat aikaiseksi esimerkiksi Craiyonin avulla ja testaa miten ohjeistuksen muokkaaminen vaikuttaa tuotoksiin! Voit lähteä liikkeelle yleisluontoisemmasta kuvauksesta ja tarkentaa sitä tulosten perusteella haluamaasi suuntaan. Samalla on hyvä mahdollisuus bongata tekoälyn vinoumia. Mitä ne sitten oikein ovat – siihen voit tutustua esimerkiksi Pienen tekoälyoppaan avulla. 

Susanne Hallberg ja Iiris Kangasniemi, UEF 

Susanne tekee väitöskirjaa opiskelijoiden oppimiskokemuksista verkko-oppimisympäristöissä ja etenkin oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oman oppimisen tukena. Iiris työskentelee yliopistolla useissa hankkeissa ja on DigiErkon lisäksi hommissa mm. tiedepääomaa selvittelevässä FINSCI:ssä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s