DigiErko-tutkimus

DigiErko-erikoistumiskoulutus on vahvasti tutkimusperustainen asiantuntijakoulutus, josta tehdään myös tutkimusta. DigiErko-verkosto on kerännyt tutkimusaineistoa koulutukseen osallistuneilta opettajilta vuodesta heti ensimmäisistä koulutusryhmistä alkaen. Aineistosta on tekeillä useita väitöskirjoja sekä pro gradu -tutkielmia.

Ohessa lista jo valmistuneista tutkimuksista linkkeineen.

TUTKIMUSARTIKKELIT

Veermans, M., Ryymin, E., Korhonen, A-M., Lallimo, J., Airola, J., & Niinimäki, J. (2018). Jaetut haasteet ja ratkaisut – opettajien digipedagogisten erikoistumiskoulutusten koulutusasteet ylittävä yhteistyöpaja. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 20 (4), 51-69. (https://journal.fi/akakk/article/view/84578)

Piispa-Hakala, S., Korhonen, T., Kontkanen, S., Veermans, M., Järvinen, J.-P., Lahti, A., Sormunen, K. & Valtonen, T. 2023. Luokanopettajan ammatillinen toimijuus opetuksen digipedagogisessa kehittämisessä. Teoksessa: Kontkanen, S., Piispa-Hakala, S. & Havu-Nuutinen, S. (toim.) 2023. Oppimisen muuntuvat maisemat. Kasvatusalan tutkimuksia – Research in Educational Sciences -julkaisusarja. (https://www.ellibslibrary.com/book/9789527411223)

Kontkanen, S., Piispa-Hakala, S., Pöntinen, S. & Valtonen, T. 2024/ in press. Effects of a Professional Development Programme for Teaching and Learning in Digital Environments from the Perspective of Teachers: Case Study from Finland. In Crompton, H., Chigona, A. & Tunjera, N. (eds) Global Perspectives on Teaching with Technology: Theories, Case Studies, and Integration Strategies. Routledge. (https://www.routledge.com/Global-Perspectives-on-Teaching-with-Technology-Theories-Case-Studies/Chigona-Crompton-Tunjera/p/book/9781032524245)

OPINNÄYTTEET

Koskela, A. (2020) Digiaiheisen erikoistumiskoulutuksen käyneiden opettajien kokemuksia etäopetuksesta poikkeustila-aikana. Pro gradu. Turun yliopisto. (https://www.utupub.fi/handle/10024/151879)

Taskinen, A. (2021) Erikoistumiskoulutusta aloittavien luokanopettajien koettu digitaalinen kompetenssi ja työyhteisön tuen vaikutus. Pro gradu. Itä-Suomen yliopisto. (https://erepo.uef.fi/handle/123456789/25513)

Kallio, P. (2022) Opettajien erikoistumiskoulutuksen motivaation lähteet : Fenomenografinen sisällönanalyysi erikoistumiskoulutuksen hakukirjeistä. Pro gradu. Turun yliopisto. (https://www.utupub.fi/handle/10024/154259)