Valtakunnallinen DigiErko-verkosto in action! – Verkoston toiminta alumnin silmin

Valtakunnallinen DigiErko-verkosto kokoontui Helsingissä 25.-26.  syyskuuta. Tapaaminen oli jo kolmas verkoston yhteinen kokoontuminen. Helsingin yliopisto oli järjestänyt mahtavan tapaamisen, jossa vuorottelivat leppoisa verkostostoituminen virtuaalisen takkatulen loimussa iltapalaa  nauttien, sekä tutkittuun tietoon perustuvat ajankohtaiset alustukset.  

Kuva: 45 minuutin pelijameissa Riikka Aurava laittoi pienryhmät kehittämään uusia pelejä olemassa olevien lautapelien pohjalta. Tässä on syntymässä Ticket to Ride New York with Google maps -peli. 

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Kai Hakkarainen puhui keskiviikkoiltana koulun digitaalisen muutoksen  teoreettisista ulottuvuuksista 2020-luvulla. Hänen esityksensä sytytti  yleisön. Moni digipedagogian arkikentällä toimiva kaipaa myös käsitteellistämistä ja punnittua tietoa siitä, miten digitalisaatio vaikuttaa oppimiseen ja osaamiseen. Toinen Keynote-puhuja oli Tampereen  yliopiston tietokäytäntöjen apulaisprofessori J. Tuomas Harviainen.  Hänen aiheensa oli pelillisyys ja pelitutkimus. Harviainen muun muassa ampui alas myyttejä, joita liitetään pelillisyyteen.  

Molemmat alustukset kirvoittivat vilkkaan keskustelun. Päivien parasta antia olikin ajatusten ja näkemysten vaihtaminen, kyseenalaistaminen  ja kehittäminen. Saimme vahvistusta omille mietteille, mutta löysimme myös uusia näkökulmia. Painimme työssämme ympäri Suomea samankaltaisen ongelmien kanssa ja nyt saimme runsain määrin vertaistukea omaan työhömme. Tapaaminen on voimaannuttava! 

DigiErko-alumni Joni Kääriäinen voitti vaativan Kahoot-kilvoittelun ja sai palkinnoksi propelihatun. Eipä olisi voinut oikeampaan osoitteeseen mennä!

Päivät eivät olleet kuitenkaan vain alustuksia ja keskustelua. Tampereen  yliopiston tutkija ja digierkoalumni Riikka Aurava innovoi meidät  jammailemaan. Pelijamit pedagogisena työmuotona sai osallistujat liekkeihin. Varmasti moni meistä vie työtavan suoraan  omaan  opetukseensa. Onhan ihmiset kautta aikojen pelanneet ja siten oppineet. Vanhimmat pelit lienevät olleet käytössä jo n. 5000 eaa. 

DigiErkoilu on verkoistoitumista ja yhteistyötä. Torstai-iltapäivällä  saimme Opetushallituksesta digitalisaatiokuulumiset erityisasiantuntija Juho Helmiseltä ja ideoimme yhteistyömahdollisuuksia. OPH on aidosti kiinnostunut DigiErkojen asiantuntijuudesta ja sen hyödyntämisestä  tulevaisuudessa opetuksen kehittämisen arjessa. 

Ajantasaisen ja tutkimukseen perustuvan tiedon lisäksi nämä tapaamiset antavat mahdollisuuden toimia yhdessä. Meitä on jo noin sata DigiErko-alumnia ja kymmenet opettajat käyvät parhaillaan erikoistumiskoulutusta. Digitaalisen oppimisen ja opettamisen asiantuntijajoukkomme kasvaa.  Yhdessä meissä on voimaa! 

Tule mukaan toimintaan. Kuullaan webinaareissa (Seuraava heti 1. lokakuuta eli huomenna!) ja nähdään verkoston tapaamisessa Espoon Dipolissa toukokuussa 2020 (12. toukokuuta yhteistyössä Innokas-verkoston ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksen kanssa)! 

Sanna Nenonen

Kirjoittaja on DigiErko-alumni sekä kokenut luokanopettaja ja työskentelee tällä hetkellä projektitutkijana Itä-Suomen yliopistossa Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutusten parissa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s