Vieraskynä: Ryhmänohjaaja lukiolaisen hyvinvointia edistämässä

Yksilön ja yhteiskunnan kannalta tärkeänä yhteisenä tavoitteena on klassisten sivistysihanteiden toteuttaminen eli pyrkimys totuuteen, hyvyyteen ja kauneuteen” (Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019, johdanto). Lukion ryhmänohjaaja on avainasemassa tukemassa lukiolaisen kasvua ja kehittymistä näitä ihanteita kohti. Hyvinvoiva lukiolainen kasvaa hyvässä ja osaavassa ohjauksessa sekä arvostavassa ja innostavassa opiskeluilmapiirissä aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi. Siihen hän tarvitsee oppilaitoksen aikuisten tukea ja hyvin toimivaa opiskeluryhmäänsä. Yhä useammat lukiolaiset eivät kuitenkaan voi hyvin, mikä on huolestuttava kehityssuunta.

Näin kirjoittavat Itä-Suomen yliopiston DigiErko-opinnoista syyskuussa valmistuvat Jutta Mäkisalo ja Heli Piironen, jotka ovat kehittämistehtävässään rakentaneet lukion ryhmänohjaajille materiaalipaketin ja ryhmänohjaajan käsikirjan opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseen. Materiaalipaketti tulee kaikille avoimeen käyttöön.

Mikä lukiolaisen mieltä painaa? Mitä nykylukiolaiselle kuuluu? Miten lukiolaisen hyvinvointia voisi tukea? Näihin kysymyksiin halusimme saada vastauksia, kun lähdimme tekemään DigiErko 4 -koulutuksen kehittämishanketta. Meillä on pitkä kokemus lukion opettajina ja olemme usein pohtineet, miten lukiolaisen hyvinvointia voisi lisätä. Huomasimme, että ryhmänohjaaja on käyttämätön potentiaali lukiossa, ja ryhmänohjaajan tehtävänkuvat ovat hyvin erilaisia eri kaupungeissa. Ryhmänohjaus ei saisi olla pelkkää lukion käytännön asioista tiedottamista, vaan ryhmänohjaaja tulisi nähdä pikemminkin turvallisena ja luotettavana aikuisena, jolla on kärsivällisyyttä ja ymmärrystä opiskelijan elämän eri tilanteissa. Tätä ajatusta tukee myös keväällä 2021 tekemämme kysely ryhmänohjaajan roolista omien koulujemme opettajille. Tässä kyselyssä ryhmänohjaajat kokivat olevansa pikemminkin tiedottajia, viestien lähettäjiä ja käytännön asioiden selvittäjiä kuin opiskelijan tuntoja kuulevia turvallisia lähiaikuisia. Kyselyn mukaan ryhmänohjaajat kokivat myös, ettei heillä ole tarpeeksi aikaa opiskelijan henkilökohtaisempaan kohtaamiseen.

Ryhmänohjaus on parhaimmillaan opiskelijan vierellä kulkemista koko opintojen ajan. Ryhmänohjaaja luo ryhmäänsä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, lisää tasa-arvoa ja hyväksyntää ryhmän jäsenten kesken. Ryhmänohjaaja edistää omalla työllään opiskelijan ja koko ryhmän hyvinvointiosaamista.

Kuvankaappaus Ryhmänohjaajan käsikirjasta, joka valmistuu syyskuussa 2022. Huolen tasot -kuvitus: Olli Suikkanen.

Opiskelijan hyvinvointiosaaminen korostuu vahvasti myös Lukion opetussuunnitelman perusteissa 2019, jonka mukaan tavoitteena on “edistää opiskelijoiden hyvinvointia ja tukea heitä opinnoissaan yhä paremmin”. Jokaisella lukio-opiskelijalla on oikeus saada opetuksen lisäksi ohjausta jokaisena koulupäivänä. Ohjauksesta on säädetty lukiolaissa sekä oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa sekä myös Lukion opetussuunnitelman perusteissa 2019. Lisäksi viimevuotisten kouluterveyskyselyiden huolestuttavat tulokset ja lukiolaisten arjen seuraaminen läheltä saivat meidät havahtumaan nykytilanteeseen, minkä vuoksi halusimme laatia materiaalia ryhmänohjaajan työn tueksi.

Materiaalimme on DigiErko 4 -kehittämishankkeen lopputyönä laadittu, valtakunnalliseen levitykseen lukion ryhmänohjaajille tarkoitettu materiaalipaketti, jonka tavoitteena on lisätä ja tukea lukiolaisen hyvinvointia korostamalla ryhmänohjaajan roolin merkitystä lukiokoulutuksessa. Ryhmänohjaaja pystyy materiaalien avulla entistä paremmin jäsentämään, selkiyttämään ja täsmentämään omia työtehtäviään, mikä lisää myös ryhmänohjaajan omaa hyvinvointia. Tarkoituksena on helpottaa ryhmänohjaajan työtä antamalla teorian lisäksi erilaisia käytännön vinkkejä (mm. opiskelijakyselyitä, ryhmäytymisvinkkejä ja toiminnallisia tehtäviä) sekä tehdä näkyväksi ryhmänohjaajan monipuolista työtä ja työn merkitystä lukiossa.

Materiaalipaketti sisältää käytännön vinkkien lisäksi ryhmänohjaajan käsikirjan, johon on koottu nykylukioon sopivimmat ajantasaisimmat ryhmänohjaajan tehtäväkuvaukset. Käsikirjaa laadittaessa on hyödynnetty eri kuntien aiemmin laadittuja ryhmänohjausmateriaaleja ja poimittu niistä parhaat palat. Käsikirjassa on myös paljon omia ajatuksia, havaintoja ja pohdintoja ryhmänohjaajan työstä, mutta se on kuitenkin helposti eri lukioiden käyttöön muokattavissa oleva kokonaisuus, johon voi tarvittaessa lisätä uutta tietoa ja poistaa vanhaa. Ryhmänohjaajalle jää enemmän aikaa opiskelijan kohtaamiseen. Käsikirja mahdollistaa myös ryhmänohjauskäytänteiden yhtenäistämisen saman kunnan eri lukioiden välillä, mikä vähentää yksittäisen ryhmänohjaajan työtaakkaa. Se luo konkreettisia apuvälineitä työhön, selkiyttää ohjauksen työnjakoa ja lisää informaation kulkua opiskelijan ohjauksen näkökulmasta.

Materiaalipaketti on löydettävissä Avointen oppimateriaalien kirjastossa. Se on valmis sekä kaikkien käytettävissä syyskuussa 2022.

Heli Piironen ja Jutta Mäkisalo

Kirjoittajat työskentelevät aineenopettajina lukiokoulutuksessa ja suorittavat tällä hetkellä Itä-Suomen yliopistossa Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutusta. Erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on kouluttaa opettajia, joilla on vahvaa asiantuntijuutta digitaalisen oppimisen ja opettamisen alalta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s