Lisätty todellisuus ja sen käyttö opetuksessa kiinnostavat kovasti tällä hetkellä. AR:n mahdollisuudet havainnollistamisessa ja opetuksen pelillistämisessä ovat lupaavia. Erilaisia alustoja käyttöön on runsaasti, mutta miten lisätyn todellisuuden käyttö toimii opetuksessa? Mari Hakanen ja Janne Heiskanen Itä-Suomen yliopiston Rantakylän normaalikoulusta kirjoittavat opetuskokeilusta, jossa käytettiin Tarina-sovellusta.

Olemme mukana kehityshankkeessa, jossa Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu ja opettajankoulutuslaitos kehittävät AR:n opetuskäyttöä yhdessä CTRL Reality Tarina-sovelluksen avulla. Ensimmäiset kokeilut Tarina-sovelluksen käytöstä olivat todellakin varsin kokeilevia, ja melko suuressa määrin “oppirahojen maksamista”. Keväällä 2022 Historian ja maantieteen nuoret opettajat* suunnittelivat monialaisen oppimiskokonaisuuden aiheesta “rakennetun ympäristön muutos Joensuussa”. Tämä oppimiskokonaisuus tarjosi nuorille opettajille mahdollisuuden tutustua lisätyn todellisuuden käyttöön osana opetusta. He suunnittelivat Joensuun keskustaan erilaisia pisteitä, joissa tutustuttiin Joensuun rakennetun ympäristön muutokseen. Nuoret opettajat olivat valmistaneet pisteille erilaista materiaalia (videoita, äänitiedostoja, ja animoituja puhuvia hahmoja), joiden avulla oppilaat pääsivät tutustumaan kotikaupungin historiaan. Nuorille opettajille sisällön luominen oli ennen muuta tilaisuus harjoitella erilaisen digitaalisen sisällön tuottamista, kuten esimerkiksi videota green screeniä hyödyntäen sekä puhuvia animoituja hahmoja luoden. Kyseisen oppimiskokonaisuuden aikaan Tarina-sovelluksen käytössä ilmeni jonkin verran haasteita ja epävarmuustekijöitä. Tästä syystä lopullinen kaupunkisuunnistus päätettiin toteuttaa ilman lisättyä todellisuutta. Opiskelijoiden luoma digitaalinen sisältö saatiin kuitenkin oppilaiden käyttöön QR-koodien avulla.
Kuten aina, virheistään oppii ja niitä reflektoimalla voi kehittää toimintaa jatkoa ajatellen.
Syksyllä 2022 olimme Erasmus-reissulla Romaniassa. Kokeilimme siellä AR-sovelluksen soveltuvuutta vieraaseen kaupunkiympäristöön tutustumisessa. Teimme yhdessä ulkomaalaisten kollegoidemme kanssa lyhyen pisteradan koulun lähiympäristöön. Oppilaiden tehtävänä oli kulkea pisteille sovelluksen avulla ja saada pisteillä oleva digitaalinen sisältö auki. Lisätyllä todellisuudella on uuteen ympäristöön tutustumisessa, esimerkiksi erilaisten kansainvälisten projektien tiimoilta, on valtavan paljon käyttömahdollisuuksia. Lisätty todellisuus on oiva keino tuoda esimerkiksi kaupunkitilaan elementtejä, jotka antavat lisätietoa paikasta tai elävöittävät tutustumista muutoin. Historiallisia henkilöitä voi “herättää eloon” ja nykyhetkeä voi helposti peilata menneeseen AR:n avulla.
Yhteinen matkamme lisätyn todellisuuden kanssa on vasta alussa. Olemme pohtineet jatkokäyttöä ja AR:n mahdollisuuksia opetuksessa kokemustemme perusteella.
Seuraava tavoite on saada oppilaat tuottamaan erityyppistä materiaalia, joka voidaan viedä Tarina-sovellukseen. Näin oppilaat pääsevät itse rakentamaan oppimiskokonaisuutta, luomaan heidän näköistään sisältöä sekä oppimaan samalla paljon uutta.
Janne Heiskanen & Mari Hakanen
Rantakylän normaalikoulu, Itä-Suomen yliopisto
*) Opettajaopiskelijoita kutsutaan nuoriksi opettajiksi, kun he tekevät opintoihinsa kuuluvia harjoitteluita normaalikoululla.