Vierailijakynä: Diggaajat – Lapset digitoimijoina

Entä jos annetaan vastuu lapsille? Entä jos lapset kouluttavat toisiaan? Entä jos lapsille järjestetään oma ITK? Aikuisten ITK on kuitenkin kaikkien opetusteknologian ja digipedagogiikan parissa toimivien isoin vuosittainen kokoontuminen, jossa maailma paranee ja verkostot vahvistuvat. Näistä ajatuksista syntyi Diggaajat-tapahtuma. Diggaajista kirjoittaa vieraskynässään Vesa Hursti, tutoropettaja ja tutortoiminnan koordinaattori Kangasalan Suortaman koulusta.

Diggaajat-tapahtuman alkujuuri on perinteikkäässä ITK-konferenssissa, joka on järjestetty Hämeenlinnan Aulangolla jo vuodesta 1990 alkaen. Vuosien varrella on useampaan otteeseen keskusteltu tapahtuman kohtaamisissa oppilaiden aktiivisesta roolista digitaitojen osaamisen
kehittämisessä ja siitä kuinka tärkeää oppilaita on osallistaa ja tuoda heidän digiosaamistaan esiin. Tampereen kaupungin mediapedagogi Jukka Haveri kiteytti vuosien varrella käydyt keskustelut pari-kolme vuotta sitten sähköpostiviestissään, jossa hän ehdotti ketjun muille osallisille, mitä jos järjestettäisiin ”Lasten ITK”-tapahtuma, jossa lapset pitävät pajoja ja esittelevät osaamistaan toisille lapsille. Aikuisten ja erityisesti hanketoimijoiden näkökulmasta lähdimme tavoittelemaan uusia yhteistyökuvioita ja rikkomaan hankerajoja toteuttamalla tapahtuman, jossa on mukana useita hanketoimijoita.

Idea sai nopeasti varauksetonta kannatusta, mutta konkreettisiin toimiin päästiin vasta syksyllä 2022, jolloin kokoonnuimme ensimmäisen kerran suunnittelemaan tapahtuman toteutusta Kangasalla. Päätimme tehdä pilotoinnin Tampereella Vuoreksen koulussa 3.5.2023. Tapahtuman
toteutusta lähtivät tekemään OppilasAgentti-verkosto, Suomen eOppimiskeskus, Innokas!, Juniversity sekä Tampereen kaupunki. Tapahtuman nimeksi virallistettiin Diggaajat, koska ITK-nimikkeen kanssa olisi saattanut tulla tekijänoikeudellisia asioita eteen. Se kuitenkin on tärkeää
mainita, että ITK-organisaation aktiivit Jarmo Vitelin ja Heikki Mäenpään johdolla olivat mukana mahdollistamassa tapahtuman toteutusta.

Omassa roolissani OppilasAgentti-verkoston koordinaattorina näin tapahtuman palvelevan tarvetta saada Suomen koulujen OppilasAgenteille täydennyskoulutusta. Parina aiempana keväänä olemme järjestäneet OppilasAgentti-messut verkkotapahtumana ja saaneet linjoille satoja nuoria
kuuntelemaan aikuisten esityksiä laidasta laitaan. Ajatus siitä, että aikuiset luovuttavat roolinsa kouluttajina ja roolin ottavat lapset ja nuoret, oli todella innostava.

Itse tapahtumaan osallistui oppilaita livenä ja etänä Tampereelta, Valkeakoskelta, Kuopiosta, Kangasalta, Ylöjärveltä, Hämeenlinnasta, Vantaalta, Pirkkalasta, Joensuusta ja Sastamalasta. Oppilaat juonsivat tapahtuman ja huolehtivat aikuisten avustuksella työpajoista. Tapahtuma sai
arvokkaan aloituksen, kun aloituspuheen piti Tampereen apulaispormestari Matti Helimo. Tapahtumassa oli liikuntasaliin koottuna toimintapisteitä, jossa osallistujat pääsivät kokeilemaan mm. Juniversityn ja Innokkaan tarjoamia aktiviteetteja.

Ensi kertaa järjestettävässä tapahtumassa on aina omat käynnistysvaikeutensa. Niin oli tälläkin kertaa. Tekniikka ja perinteiset verkon ongelmat toivat lisämausteita ja demoefektin, mutta vastoinkäymiset eivät himmentäneet hyvää tunnelmaa ja ajatusta siitä, että olemme tärkeän ja idealtaan upean asian äärellä. Pajoissa oli paikoitellen jopa harras tunnelma, kun oppilaat syventyivät kuuntelemaan vertaistensa esityksiä. Esiintyjille on -riippumatta iästä- tyypillistä jännittää omaa osuuttaan etukäteen ja kokea onnistumisen iloa onnistuneen esityksen jälkeen. Jo tapahtuman aikana oli selvää, että tämä järjestetään uudestaan. Tavoitteena oppia pilottikerran haasteista, edelleen laajentaa osallistumispohjaa ja monipuolistaa ohjelmatarjontaa. Tapahtuman kanssa samaan aikaan on tarkoitus järjestää Innokkaan robotiikka-alueturnaus ja ottaa mukaan
lisää yhteistyökumppaneita.

On mahtavaa, että jo tässä vaiheessa (ennen kuin seuraavasta toteutuksesta oli päätetty) meille tarjoutuu mukaan yhteisöjä, jotka haluavat olla mukana seuraavan tapahtuman toteutuksessa. Ehkä tämä ilmiö todistaa sen, että tällaiselle on tilausta. Joten seuraava tapahtuma on suunnitteilla ja alustava aika on maaliskuussa 2024. Tilanteen kehittymistä kannattaa seurata Diggaajat-tapahtuman sivustolla.

Vesa Hursti

Kirjoittaja työskentelee Kangasalan Suortaman koulussa luokanopettajana, tutoropettajana sekä tutortoiminnan ja oppilasagenttitoiminnan koordinaattorina. Hän on juuri valmistunut Itä-Suomen yliopiston Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutuksesta.

Jätä kommentti