Kuvitellaan oppitunti, jossa opiskelijat voivat astua Edgar Allan Poen novellin maailmaan tai ratkoa kemian pakopeliä virtuaalisessa ympäristössä. Tämä oli ajatuksena, kun Turun yliopiston DigiErko-alumnit, englannin ja espanjan lehtori Eveliina Partanen sekä matematiikan, fysiikan ja kemian lehtori Sari Vallineva Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiosta lähtivät DigiErko-koulutuksen kehittämishankkeeseen, jonka tavoitteena oli pilotoida Wonda VR -alustaa Oulun lukio-opetuksessa. Hankkeen painopiste oli nimenomaan lukion opettajissa ja käytännön pedagogisissa ratkaisuissa.
Ensimmäiset askeleet
Alusta asti olimme innoissamme siitä, mitä VR-teknologia voisi tarjota opiskelijoille. Lähdimme siitä ajatuksesta, että VR-teknologia ei ole vain viihdyttävä lisä oppitunneille vaan se olisi osa aidosti uudenlaista tapaa oppia ja kokea asioita. Halusimme tuoda Wonda VR:n osaksi Oulun lukioita ja kokeilla sen mahdollisuuksia erityisesti englannin ja kemian opetuksessa sekä kansainvälisessä yhteistyössä. Myös oppiaineiden välinen yhteistyö, pelillisyyden lisääminen opetukseen ja laaja-alaisen osaamisen osa-alueet olivat suunnittelun lähtökohtina.

Haasteita oli kuitenkin odotettavissa ja kävi selväksi, että pelkkä innostus ei riitä, sillä hankintaprosessi oli monivaiheinen, hidas ja paikoin turhauttava. Lista asioista, jotka piti ottaa huomioon, kasvoi koko ajan: tarpeen perustelu, ICT-palvelut, rahoituksen löytäminen, GDPR-säädökset ja viestit eri tahoille…
Oppimisen paikat
Lopulta kävi niin, että emme saaneet Wondaa VR:ää käyttöön. Hankinta pysähtyi lisenssien kankeuteen ja kalleuteen. Matka oli kuitenkin opettavainen ja avasi uusia mahdollisuuksia digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen opetuksessa ja lisäsi vuorovaikutusta kaupungin ICT- palveluiden ja kaupungin lukiokoordinaattorin kanssa. Tämä on tärkeää muiden uusien digipedagogisten ratkaisujen etsimiselle ja toi esiin sen, miten tärkeää on rakentaa yhteisiä toimintamalleja uusien teknologioiden käyttöönottoon ja siirtää tietoa meille opettajille ruohonjuuritasolle. Nyt tiedämme paremmin, miten uudet sovellukset voivat päästä opettajien työkalupakkiin, mistä olemassa olevat sovellukset löytyvät ja miten opettajien ideat voivat edetä käytäntöön.
Katse eteenpäin
Vaikka VR-maailmaan sukeltaminen jäi Wonda VR:n osalta vielä haaveeksi, kehittämishanke oli tärkeä askel kohti uudenlaista, tulevaisuuden opetusta. Jatkossa voimme hyödyntää hankkeen aikana syntyneitä kontakteja ja tietoa uusien digityökalujen hankkimiseen ja käyttöönottoon. Toiveenamme on, että oppiminen ja opetus Oulun lukioissa kehittyy yhä monipuolisemmaksi ja että teknologia toimii aidosti opetusta tukevana välineenä ja myös lukioiden opettajat tulevat kuulluksi uusia sovelluksia hankittaessa.
Kaiken kaikkiaan matka oli mielenkiintoinen, vaikka määränpää ei ollutkaan se, mitä alun perin tavoittelimme. Joskus on tärkeää myös avata uusia ovia, löytää uusia polkuja ja jatkaa kehittämistä.
Uudet teknologiat haastavat koulutuksenjärjestäjiä
”Uusien teknologioiden käyttöönotto vaatii paljon työtunteja, taustaselvityksiä ja vahvaa pedagogista perustelua hankintaorganisaatiolle”, toteaa Eveliinan ja Sarin kehittämishankkeessa työelämäohjaajana toiminut Aleksi Lahti.
Aleksi on aiemmin toiminut hankkeiden johtotehtävissä sekä Erkon vastuuopettajana, joten hänellä on kokemusta vastaavista hankintaprosesseista ja teknologioiden käyttöönotosta. ”Yleisesti kuntien IT-palveluprosessit vaativat paljon työtä, kun organisaatioon hankitaan uusi ohjelmisto. Tässä hankkeessa näitä haasteita pyrittiin ratkaisemaan matkan varrella, mutta aika loppui hieman kesken. Lisäksi koulutuksen hankerahoituksen supistuessa tulevaisuudessa kunnat ovat selvästi varovaisempia ottamaan käyttöön uusia ohjelmistoja”, Lahti toteaa.
Vaikka tässä kehittämishankkeessa lopullinen työkalu jäi saamatta käyttöön, ei hankkeen työ Aleksin mielestä valunut hukkaan. ”Tässä työssä kehitettiin pedagogisia malleja, joita voidaan hyödyntää jatkossa myös muilla alustoilla. Pedagogisessa uudistuksessa keskiössä tulee aina olla itse tekeminen, joten tämän työn oppeja päästään varmasti soveltamaan tavalla tai toisella tulevaisuudessa”, Aleksi päättää pohdintansa.
– Eveliina Partanen & Sari Vallineva