Vierailijakynä: Täydennyskoulutusta opettajien digitaitoihin lempeästi ja yhteistä oppimista tukien 

Mihin me opettajat tarvitsemme digipedataitoja? Miksi näitä taitoja harjoitellaan juuri täydennyskoulutuksessa, ja mitä kaikkea koulutuksista voi saada irti? DigiErko-vierailijakynässä näitä asioita pohtivat Digipeda ja luovat teknologiat -hankkeen koulutusta vetäneet projektitutkijat Lotta Aavikko Itä-Suomen yliopistosta sekä Jenni Latva-aho Jyväskylän yliopistosta. 

Opettajien täydennyskoulutukset ovat olennainen osa ammatillista kehittymistä ja opetuksen laadun ylläpitämistä. Jatkuvasti muuttuvassa yhteiskunnassa uudet opetuksen välineet ja metodit tuovat opettajan työhön niin haasteita kuin mahdollisuuksia. Täydennyskoulutukset tarjoavat opettajille mahdollisuuden päivittää tietojaan ja taitojaan, tavata kollegoita eri kouluista ja kouluasteista sekä saada vertaistukea uuden opetteluun. 

Miksi digitaitoja harjoitellaan täydennyskoulutuksessa? 

Digitaalisen osaamisen kehittämistä tarvitaan, sillä digitaalisia välineitä hyödynnetään edelleen opetuksessa vähän ja niiden käyttö on yksipuolista (Vainikainen ym., 2022). Opettajilla on edelleen myös haasteita käyttää digitaalisia välineitä pedagogisesti perusteltuna, ja teknologisten laitteiden käyttö on yleistä lähinnä niiden opettajien keskuudessa, joiden digipedagogiset taidot ovat korkealla (Pathiranage & Karunaratne, 2023; Sipilä, 2014). Näihin tunnistettuihin haasteisiin vastaaminen on tärkeää, ja siksi digitaitojen täydennyskoulutus opettajille ympäri Suomen on tärkeää. 

Täydennyskoulutus on yksi yleisimpiä tapoja kehittää opettajien digitaalista osaamista (Pathiranage & Karunaratne, 2023). Täydennyskoulutuksia on tarjolla eri laajuuksilla ja erilaisiin osaamisen kehittämisen tarpeisiin. Yksi täydennyskoulutuksia järjestävä taho on Digipeda ja luovat teknologiat -hanke. Kolmen opettajankoulutusta antavan yliopiston, Turun, Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopiston, yhteistyössä toteutettu Opetushallituksen rahoittama Uudet digipedataidot nollasta sataan -hanke on jo useamman vuoden pyrkinyt vahvistamaan ja laajentamaan työssä olevien opettajien digipedagogisia taitoja. Koulutus on uudistunut tänä keväänä 2024, pyrkien tarjoamaan tukea opettajien digipedagogisten taitojen kehittämisen eri osa-alueisiin. 

Digitaitojen kehityksessä työyhteisöllä on merkitystä 

Uuden hankekauden koulutuksen suunnittelussa on pohdittu aikaisemmin saatua palautetta täydennyskoulutuksien kävijöiltä. “Opettajien tekemistä koulutuksen orientaatiotehtävistä nousi selvästi esiin se, että hyvissä työyhteisöissä, joissa digipedagogiikan soveltaminen ja uuden oppiminen mahdollistuu, on keskeisessä roolissa taitavat kollegat, jotka jakavat osaamistaan muille organisoidusti.” Tiivistää projektityöntekijä Lotta Aavikko hankekaudelta 2022–2023, kun hän toimi kouluttajana hankkeessa. 

Digipeda ja luovat teknologiat -koulutuksessa onkin pohdittu runsaasti sitä, kuinka opitut asiat palaavat takaisin työyhteisöön, sillä digitoimijuuden kehittyminen on yhteistoiminnallinen prosessi ja vaatii aikaa sekä jakamista kollegoiden kanssa. Digipedan täydennyskoulutuksessa kannustetaan ottamaan työyhteisö mukaan digipedagogiikkaan, ja kurssilla digipedagogiikkaa pohditaankin vahvasti jokaisen oman työpaikan näkökulmasta. 

Myös uusien asioiden jäsentäminen opettajalle itselleen on noussut usein esiin hankkeen kursseilla järjestetyissä ohjatuissa tapaamisissa. Osallistuneet opettajat kokevat saavansa paljon vinkkejä ja hyviä materiaaleja koulutuksista, mutta ne tuppaavat jäämään internet-selaimen välilehdille ja linkkilistaksi sähköpostiin. Näihin haasteisiin pyritään uudella hankekaudella haastamaan osallistujia yhä enemmän pohtimaan ratkaisuja. Organisoituja kokeiluja ja materiaaleja on myös helpompi jakaa kollegoille omassa yhteisössä, kuten osallistujat orientaatiotehtävissään kuvasivat heidän oppimistaan tukevissa yhteisöissä tehtävän. 

Kuka tukee digitutoreita? 

Koulutusta on hankkeessa tarjolla digipedagogiikan perusteiden osaamisesta aina digitaalisten oppimisympäristöjen hallinnan opettelusta oppimisen eriyttämiseen ja oppimisen tukeen saakka. Koulutuksessa on myös uusi osio digipedagogiikan luovista teknologioista, joka soveltuu viimeiseksi osioksi täydennyskoulutuksen suorittajille sekä pelkästään sellaisenaan digipedagogisesti taitaville opettajille. Tavoitteena on ollut kehittää opettajien digipedagogisia taitoja sekä digipystyvyyttä eri tasoisten digipedagogien osalta: Heille, joilla digitaidot ovat vasta ottamassa vauhtia alleen mutta myös tarjoten sisältöjä heille, joilla osaamista löytyy jo digipedagogiikan monipuoliseen soveltamiseen. 

Eräs digipedataitojen kurssit suorittanut opettaja toi esimerkiksi esiin, että häntä yhteisönsä digitutorina vaikeissa digiasioissa auttaa kunnan it-tuki. Kunnan it-tuki on hyvin eriluonteista, kuin hieman taitavamman kollegan ideavinkkailu ja uuteen kokeiluun haastaminen. Koulutuksen lopputehtävissä huoli heräsikin näistä kouluyhteisöjen digitutoreista, kuka heitä tukee ja sparraa yhä eteenpäin? Tätä pohtii erityisesti projektityöntekijä Lotta Aavikko. 

Tämä näkökulma on pyritty ottamaan vahvasti huomioon uudistuneessa koulutuksessa, jossa pyritään tuomaan uutta sisältöä myös koulujen digitutoreille ja tvt-vastaaville. Hankkeen toimijat toivovatkin hankkeen uusien luoviin teknologioihin painottuvien materiaalien tarjoavan juuri näille eksperteille uutta intoa. Toivotammekin hankkeemme järjestämiin koulutuksiin mukaan niin digipedataitojaan vasta hahmottelevat opettajat kuin myös heidät, joilla taitoja on jo kertynyt monipuolisesti. Luovat teknologiat-osiot tarjoaa myös täysin uudistunutta sisältöä vaikka koulutusta olisi käynyt jo aiemmilla hankekausilla. Tervetuloa mukaan! 

Tutustu lisää: https://www.digipeda.fi/  

Ilmoittaudu mukaan: https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/a6b0dc87-558b-47be-9c2f-4c8e9d8a291b?displayId=Fin2988252

– Lotta Aavikko & Jenni Latva-aho

Lähteet: 

Pathiranage A, Karunaratne T. Teachers’ Agency in Technology for Education in Pre- and Post-COVID-19 Periods: A Systematic Literature Review. Education Sciences. 2023; 13(9):917. https://doi.org/10.3390/educsci13090917 

Sipilä, K. (2012). Educational use of information and communications technology: teachers’ perspective. Technology, Pedagogy and Education, 23:2, 225-241, https://doi.org/10.1080/1475939X.2013.813407  

Vainikainen, M., Oinas, S., Koivuhovi, S., Polso, K., Leinonen, J., Nazeri, F., Nyman, L., Mergianian, C., Gustavson, N., Lindgren, E., Asikainen, M., Ihantola, P., &  Hotulainen, R. (2022). Digitalisaation vaikutus oppimiseen, oppimistilanteisiin ja oppimistuloksiin : DigiVOO-hankkeen väliraportti 2022. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2377-6 

Jätä kommentti