”Parviäly parhaimmillaan” – kuulumisia DigiErkot kehittäjätoimijoina -etämessuilta

Valtakunnallisen DigiErko-verkoston jo jokakeväiseksi perinteeksi muodostunut DigiErkot kehittäjätoimijoina -etämessutapahtuma järjestettiin torstaina 25.4.2024. Projektitutkija Iiris Kangasniemi Itä-Suomen yliopiston DigiErko-tiimistä kertoo kuulumisia etämessuilta.

DigiErkot kehittäjätoimijoina -etämessut ovat DigiErko-verkoston vuosittain järjestämä tapahtuma, joka järjestettiin tänä keväänä kolmatta kertaa. Etämessuilla Helsingin, Turun ja Itä-Suomen yliopistojen DigiErko-opiskelijat pääsevät verkostoitumaan sekä esittelemään omia kehittämishankkeitaan toisille. Messut tarjoavat oivallisen tilaisuuden sekä tutustua toisten kehittämishankkeisiin että edistää omaa prosessia vastuualumnien ja muiden DigiErko-koulutettavien kommenttien pohjalta. Tänä vuonna messujärjestelyistä vastasi Helsingin yliopisto. Turun ja Itä-Suomen yliopistoilla sattui samaan aikaan koulutuksen lähipäivät, joten osa melkein kuudestakymmenestä osallistujasta kokoontui Turkuun ja Joensuuhun yhteisen ruudun äärelle.

Tervehdysten ja alkusanojen jälkeen etämessut pyörähtivät käyntiin Keynote-puheenvuorolla, josta vastasi EDU-koordinaattori Kari Kivinen Faktabaarista otsikolla ”Miten edistää oppijoiden digilukutaitoja, tekoälytietoisuutta ja aktiivista kansalaisuutta?”.

Faktabaari on suomalainen faktantarkistuspalvelu ja avoin verkkomedia, joka toiminnallaan tukee faktapohjaista julkista keskustelua, edistää digitaalista informaatiolukutaitoa ja vahvistaa kriittistä ajattelua. Faktabaarin koulutuksellinen palvelu Faktabaari EDU tarjoaa muun muassa oppaita, videoita ja valmista oppimateriaalia kriittisen lukutaidon kehittämiseen. Materiaaleista löytyvät esimerkiksi ilmaiseksi ladattavissa olevat Digitaalinen informaatiolukutaito -opas sekä Educassa ja ITK:ssa suosiota herättänyt Tekoälyopas.

Karin esitys herätti paljon ajatuksia ja sen lopuksi keskustelimme pienryhmissä kriittisen ajattelun kehittämiseen, tekoälytietoisuuteen sekä aktiiviseen digikansalaisuuteen liittyvistä aiheista ja näkökulmista. ”Parviäly parhaimmillaan”, kuten Kari keskustelun purun jälkeen totesi.

WordPressin AI-assistentin näkemys DigiErko-etämessuista.

Keynote-puheen jälkeen siirryimme kehittämishankkeiden pariin. Hankkeiden esittely tapahtui kehittämisaiheiden mukaan jaetuissa teemaryhmissä, joista jokaisessa esiteltiin 3–4 kehittämishanketta. Tänä vuonna esittäjät jakautuivat seitsemään teemaryhmään, joiden aiheet olivat:

  • Oppimisympäristöt ja verkkoviestintä
  • Varhaiskasvatuksen digipedagogiikka
  • Digipedagogiikka korkeakoulukontekstissa
  • Vuorovaikutus, kieli ja äänenkäyttö
  • Alakoulun oppilaiden digitaidot
  • Opettajien ja oppijoiden digiosaamisen kehittäminen
  • Digipedagogiikkaa yläkoulussa ja lukiossa

Edellisvuosien mallin mukaan jokaiseen ryhmään jakautui ajankäytöstä huolehtiva DigiErko-ohjaaja sekä palautteenantoon valmistautunut vastuualumni. Messuyleisö pääsi osallistumaan ryhmiin oman kiinnostuksensa mukaan. Voi sanoa, että keskustelu teemaryhmissä kävi kuumana, kun osallistujat pääsivät käsittelemään omaa kehittämishankettaan toisten innostuneiden asiantuntijoiden kanssa.

Keskusteluajan päätyttyä keräännyimme vielä yhteen kokoamaan iltapäivän annin. Tänä vuonna ajatuksia herätti erityisesti taitojen ja osaamisalueiden muutos opetus- ja kasvatusalalla. Mitä opettajan tulee osata pystyäkseen opettamaan ja onko se muutoksessa? Millaista tukea tarvitsemme muutokselle ja kehittymiselle? Nykyajan perustaidot kehittyvät jatkuvasti. Esimerkiksi Karin puheenvuorosta nousseet digitaalinen informaatiolukutaito sekä tekoälyn lukutaito ovat jo nyt tärkeitä kansalaistaitoja. Omaa tekoälyllä tehtyjen kuvien tunnistustaitoa voi testata vaikkapa Faktabaarin luoman AI-kuvien tunnistuspelin avulla.

Intohimo kehittämiseen eri koulutusasteilla ja -konteksteissa näkyy vahvasti DigiErko-verkostossa. Kehittäminen ja kehittyminen vaativat innostamista, tukemista ja rohkaisua. Ollaan toinen toisillemme niitä innostajia.

– Iiris Kangasniemi

Kirjoittaja työskentelee projektitutkijana Itä-Suomen yliopistossa. Hän toimii DigiErkon lisäksi kouluttajana digipedagogiikan parissa opettajille suunnatussa Digipeda ja luovat teknologiat -täydennyskoulutushankkeessa.

Jätä kommentti